woensdag 1 juli 2020

Mening. meninkje. Me-ninge-tjes.

Meningen.
Nederland puilt uit van de meningen.
Smakelijk om te zien hoe de mening van een of andere uitgerangeerde voetballer met een smoezelige snor tot zoveel commotie kan leiden. Smakelijk en verbazend. Van een of andere Ebru Umar, tot Youp van t Hek en alles wat daar tussenzit bemoeit zich er tegenaan.

Toch blijven sommige meningen mij verbazen.
Ik vind het meer dan terecht dat er wrevel ontstaat naar aanleiding van een op televisie gedeponeerde mening, die mijns inziens alle fatsoensnormen te buiten gaat.
En dan is er een hele groep (mijns inziens aanhangers van meerdere populistische reutelaars) die gaan lopen roepen dat de mensen die tegen meneer Derksen en zijn meninkjes, ageren, dat dat Gutmenschen zijn. Of linkse Gutmenschen. Een of andere Ebru Umar heeft het over "deugmensen".
Meneer Derksen voelde zich door zijn programma genoot keihard gedissed, want die ging niet als een leeghoofdige ja-knikker achter zijne koninklijke narigheid "Snor" staan, maar ging er tegen in.
En iedereen die populist is, vond dat ook.
En dat verbaast me.
Het verbaast me omdat het dus vanuit de populisten-hoek overduidelijk mag zijn dat iedereen die tegengas geeft, niet moet zeuren.
Maar wacht eens... Het geven (of opdringen) van een mening, is toch een recht van ons allen? Dus ook van mensen die niet kwijlend van ontzag alles van meneer Derksen om te krijsen van het lachen vinden?
Juist.
Ook mensen die de abjecte grappen van meneer Derksen zelfs niet in de buurt vinden komen van humor, mogen zich uitspreken.
En dat ga ik doen.
Ik vind meneer Derksen, en eenieder die vindt dat meneer Derksen de heilige graal van humor is, en ik vind dat iedereen die vindt dat men niet moet zeuren over zijn meninkje, nu maar eens moeten stoppen met janken. En met schelden.
Meneer Derksen kaatst een bal, en daar krijgt hij nu eindelijk eens fors tegengas tegen.
De mensen die meneer Derksen tegengas geven, zijn zijn """"humor"""" eindelijk zat. En nu zit meneer Derksen te janken. En zijn medestanders ook.
Wel de bal willen kaatsen, maar vangen: ho maar. Dat is niet alleen hypocriet, schijnheilig en intriest, het is nog eens een teken van lafheid ook.
Wel de stoere grote bek willen hebben, maar janken dat een ander dat ook doet. En beter.

Overigens, en geheel ten overvloede: uiteraard gun ik ieder zijn mening. Maar het zou veel rustiger zijn als iedereen die meneer Derksen (of welke willekeurige kakelkont dan ook, wiens mening je niet aanstaat) niet lust, gewoon te negeren.
Zoals ik al zei: de man is uitgerangeerd, en mag wat kakelen. Prima. Maar je hoeft het niet te kijken.
Het goede aan meneer Derksen is dat ik serieus al mijn spieren in mijn lijf aan het werk zet om maar zo snel mogelijk deze man van mijn beeldscherm weg te zappen. Dat levert me maandelijks toch best wel wat sport-credits op.

Ik wil mijn mening over meningen afsluiten met 2 mooie citaten.

Meningen zijn als kontgaten. Iedereen heeft er een.

Jouw vrijheid eindigt, waar die van mij begint.

En dan gaan we opgewekt verder naar het feit dat ik totaal geen groene vingers heb.
Ik slaag erin om alle vormen van groen te laten overlijden, met uitzondering van onkruid.
Maar ja, die tuin van ons, moest toch iets mee.
De brandnetels waren bijna hoger als de niet ingegraven trampoline.
Dus het feit dat er een nieuwe schutting stond, was teken om eens serieus te gaan kijken naar de rest.
Een deel deed ik een paar maanden geleden al.
De tussenstand van dat deel:
1) de kruiden (rozemarijn en tijm) doen het perfect.
2) de framboos die ik gered heb uit de voortuin, en eigenlijk dood was, leveren me dit jaar nog 5 frambozen op.
3) De bessenstruik is nagenoeg dood. Helaas.
4) De ernstig mishandelde bieslook moet nu echt eens geoogst gaan worden, maar ik kan me niet voorstellen waar ik zo'n enorme hoeveelheid bieslook in kan doen, zonder dat het gaat overheersen. Sterk plantje dus.
5) De vergeet-me-nietjes zijn allemaal dood. Of in zomerslaap. Ben ik nog niet over uit. Als ze volgend jaar weer opkomen, zijn ze niet dood. Dat zou fijn zijn.
6) De 3 jaar geleden geplante braam, gaf vorig jaar nauwelijks vrucht, dit jaar kan ik er wel een paar potten jam van maken. Grappig ook dat één van de takken zich precies in de naad tussen twee tegels genesteld heeft, en van daaruit opgewekt verder groeit. Ik moet de buren nog zeggen dat ze van mij de takken die hun tuin in woekeren gewoon mogen afknippen of leeg mogen plukken.
7) De violen van David, hebben het moeilijk gehad tijdens het bouwen van de schutting, maar inmiddels beginnen die weer op te krabbelen. Ook een sterk plantje dus.

De andere kant, tegen de schutting aan, heb ik een groen strookje gemaakt. Want alleen maar tegels vond ik een beetje kil aandoen.
Ik hou op zich wel van groen, maar het moet wel groen zijn dat tegen een volstrekt gebrek aan onderhoud kan.
En daarom heb ik daar dus ook fruitplanten, en bloemen gezet.
Ik krijg ten minste 1 blauwe bes, een trosje rode bessen, wellicht een stuk of 10 tomaten. Voor de rest hebben we munt, basilicum, komkommer en meloen geplant. (Soms in zaadvorm).
Dus wie weet.
Ik heb er hoe dan ook nog niet veel vertrouwen in. Maar ik ga er nu maar eens van uit dat als ik Jente in leven kan houden, dat ook wel met planten lukt.

Nog ff en het is weer tijd voor zomervakantie.
Ik hoop dat we weer kunnen afzakken naar het door mij zo geliefde Frankrijk, alwaar ik de geneugten ga ontdekken van het rondlopen in mijn blote toges.
Ik moet zeggen: anders dan dat ik gewoon intens verlang naar vakantie, ben ik nog niet helemaal gewend aan het idee dat ik straks met slingerende slurf over de camping stiefel.
Maar goed, uitgerekend op die camping schijnt ook een heerschap te hebben rondgelopen uitsluitend in driedelig pak. Dus de vrijheid zal er enorm zijn.

Wederom geen blog in het weekend, ik ga er niet vanuit dat het een trendbreuk is.

Fijne dag allemaal. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Een weekje vrije herdenkingen.

1 mei geldt als de dag van de arbeid. In de rest van de wereld. De rest van de wereld herdenkt dan het feit dat bedrijven niet kunnen bestaa...