vrijdag 17 maart 2023

(on)gezonde s(c)ores.

 Ik was dik twee uur onderweg in mijn 8 urige werkdag, toen mijn lijf besloot om te gaan rellen. PATS-BOEM, hier met je griep. Iedereen weet dat mannengriep een heftige bevalling by far overstijgt, dus ik ben helemaal naar de hel afgedaald.
Serieus: in de tijdspanne van minder dan 3 uur, gingen letterlijk álle holtes van mijn hoofd dicht zitten. Begon mijn neus te lekken als alsof die hoogstpersoonlijk de watersnoodramp van '53 wilde naspelen, ging mijn hoofd zó hard zitten bonken dat Charly Lownoise en Mental Theo er onschuldige koorknaapjes bij waren, en alle spieren in mijn lijf deden een soort van wie-kan-het-meeste-pijn-veroorzaken-wedstrijdje.
Godverdetouwtering. Denk je die halflauwe winter ongeschonden door te komen, word je aangevallen door een nasty griep, op het allerlaatste moment.
Uiteraard zag ik die niet aankomen. Natuurlijk niet. En om die reden waren de zakdoeken ook niet ruim op voorraad. Keukenrol doet wonderen, maar ja. Mijn gevoelige huidje is niet bijzonder gediend van dat ruwe keuken papier, dus ook mijn neus ging opgewekt meedoen in de ellende. Wat een rauwe gaten.
En ja, levert ook in de nacht nogal ranzige taferelen op. Ik zal om uw eetlust te beschermen, niet teveel in detail treden. Maar het was ranzig.
Ook de paracetamollen en de citrosannen waren op.
Uiteraard ook precies op de laatste dag dat de toiletverbouwmeneer bij ons aan het werk was.

Want los van mijn wat onvolwassen gezeur over een best wel heftige aanval van griep, zijn we wel supervolwassen om een ouderlijke schenking om te zetten in iets moois voor het huis. Bijvoorbeeld een renovatie van een toilet.
Toen we hier kwamen wonen, was het toilet met zijn kitsche zwart-wit-hoogglans tegels en kutpot met met dito stortbak een van de dingen die bleven liggen, omdat het geld nu eenmaal op was. Om er toch een "ons"- tintje aan te geven, kluste ik van hout zelf een (m.i.) erg leuk geslaagde toiletrol-houder, een tijdschriftenbakje, een plankje dat rustend op die walgelijke kitsche tegels ruimte bood aan een hoop zooi die je in je toilet nodig hebt en er kwamen wat (m.i.) erg mooie posters te hangen van een ondergewaardeerd automerk. Kortom: zo langzamerhand transformeerden we het toilet naar onze (naja misschien wat meer mijn) smaak.
Aftakelen deed het ding ook. De pot vond het twee keer noodzakelijk om een andere bril te krijgen, en ook de stortbak bleek niet het eeuwige leven te hebben. Schoonvaders kwam met het idee om een tijdelijke stortbak te plaatsen, tot we ruimte en rust hadden om het hele toilet te renoveren.
Stortbak 2 was overigens ook volkomen kut, maar goed. Die deed het ten minste zonder te lekken.
Wij zochten en vonden in een veel eerder stadium een leuke, vierkant toiletfontijntje, met leuk bijpassend en hip waterkraantje.
Wij zochten en vonden een renoveermeneer uit mijn eigen kring, en een toilet en tegels waren ook zo geregeld.
Het grote plaatsen kon beginnen.
Dat vierkante fonteintje, daar heb ik wel zo mijn mening over. Uiteraard achteraf, want vooraf realiseerde ik me dit niet. Maar een prachtig wit geglazuurd fonteintje, in het vierkant dus, met een kraantje in de hoek. Hipper kan haast niet. Alleen kom je er op zo'n moment achter dat de haaks op elkaar staande muren, helemaal niet haaks is. Wat ik dus verbijsterend vind. Want zo op het oog, is ons toiletje gewoon een kleine, niet geheel vierkante ruimte. Welke zot verzint het dan om een haaks vierkant fonteintje te produceren, als er helemaal geen haakse muren zijn in Nederland (dit hoorde ik van de renoveermeneer). Of het idee van haaks, is heel anders bij de fabrikant van een fonteintje, dan bij de architecten van Nederlandse huizen. Dat kan ook.
Het verliep eigenlijk allemaal zoals gewenst, met uitzondering van de pot. Een duo-blok zoals dat heet. Ik wilde per se geen hangend toilet. Er ligt een afvoer in de grond, en om een hangend toilet te maken, moet je dan (om te voorkomen dat je met je knieën in je nek moet zitten poepen) de halve betonnen vloer uitkappen en daar had ik geen zin in. Dus gewoon een staande pot, alsjeblieft. Maar zo'n duo-blok, is blijkbaar niet ontworpen met de plaatser ervan in gedachten. Dat bleek de langste tijd in beslag te nemen. En uiteraard, de renoveermeneer vertrok naar huis, klus was geklaard, iedereen blij. Kwamen we erachter dat er toch blijkbaar een rubber is verplaatst, of in elk geval weigert om zijn functie naar behoren uit te voeren, want er sijpelt nog water omheen.
Gelukkig hebben wij een goeie renoveermeneer, dus die komt strakjes langs om deze kinderziekte als ware het een agressieve penicillinekuur van de aardbodem te vegen.
[Update] De man kwam, zag en overwon. Ik weet niet precies wat het merk is van de pot die we kochten, maar de constructie en meegeleverde rubbers, waren dermate treurig, dat ik vermoed dat de bedenker ervan volslagen van de pot gerukt was. (Pun intended).
En het eindresultaat is prachtig. Voor zover je een gebruiksruimte prachtig kunt/moet vinden. Door de frisse kleurstelling, lijkt het een veel grotere ruimte dan voorheen. Wij zijn er blij mee, en ik kan niet wachten tot morgenochtend, als de kit uitgehard is, en ik heerlijk op onze nieuwe pot kan gaan zitten re-laxeren.

Ik wil Nederland feliciteren. Ja, felicitaties zijn wel op zijn plaats. Glibberig parmantje Rutte heeft een enorme dreun op zijn immer grijnzende porem gekregen. MOOI!
De toeslagen-affaire, Groninger aardbevingen en ga zo maar door.
En ein-de-lijk heeft Nederland hem laten weten dat hij het toch niet zo goed doet, als hij denkt.
Godzijdank niet door die boreale dwaas van een Baudet omhoog te stemmen (wederom: felicitaties zijn op zijn plaats, want ook rappende rukker Thierry is verguisd door het electoraat) en ook niet de blonde groot-moefti uit Venlo.
Fijn. Tot zo ver.
Maar ja. Dan lees ik dat die toch wat doorgesnoven gek van een Caroline van der Plas een monsterzege heeft gehaald, en vrees ik voor het voortbestaan van alle andere beroepen dan de Boer...
Die vrees koester ik, want ze heeft het over niks anders dan dat haar vriendjes van boeren-verdedigings-macht, moeten voortbestaan, tegen alle logica in. Het hele "burger" uit de naam van de partij, heeft weinig tot geen vast omlijnde inhoud, en daar hoor je het mens ook nooit over, en ik kan me voorstellen dat ze daar ook in mijn ogen weinig goeds voor te bieden heeft. Aan de andere kant: Nederland telt vele malen meer "burgers" dan boeren, dus die zullen haar op termijn ook wel wegstemmen, omdat ze net als de rest van het zooitje ongeregeld in Den Haag, toch weinig klaar zal spelen. Dus redelijk ongevaarlijk een dikke klap in het smoel van de VVD.
Ik herhaal dus maar even: chapeau aan iedereen die die eeuwig grijnzende Rutte eens heeft laten weten dat zijn arrogante zelfoverschatting niet bijzonder op prijs gesteld wordt.

Goed, ik ga dus dit weekend de griep proberen te temmen (jammer dat dat uitgerekend in mijn vrije weekend moet) en wens eenieder een fijne toe.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bijzondere mensen, een observatie.

 Reizigers. Passagiers. Ze zijn er in alle soorten en maten. Het kleine kereltje van een jaar of 9, die de trap af kwam, zeulend met de veel...