vrijdag 29 juli 2022

De sperma-emmer en andere, wat meer trotsmakende gekkigheid.

 De sperma-emmer.

Ik vond mijn vocabulaire al behoorlijk creatief, maar waar een paar van die brallende corps-bal-snotbakken al niet goed voor zijn.
Ik kan er weer een aan toevoegen: de sperma-emmer. Of ik hem ooit gebruiken zal? Met mijn omgeving lijkt me die kans uitermate klein. Ik zie mezelf Ilse al uitschelden voor sperma-emmer en vervolgens een enorme klap met een natte dweil om mijn oren krijgen, en terecht. En als Ilse haar dweil heeft uitgehangen, krijg ik er van mijn schoonmoeder, schoonvader, nichtje, zus, zusje nog een paar om mijn oren gejetst, en als Jente het begrijpt, en fin.
Het hele land briest dat het een lieve lust is. Cultuurverandering bij een toch al als griezelig, gewelddadig bekend staand clubje brallende ballen, is ook serieus wel een beetje te veel gevraagd mensen. Ik bedoel: als je van een stel Kim Jong Unnetjes verwacht dat ze binnen een jaar heropgevoedde fijnbesnaarde, erudiete toekomstige advocaten, artsen, wetenschappers en politici zijn, sla je ze wel erg hoog aan. Dat vind ik niet naïef, dat ís naïef.
En dan denk ik aan de moeders van die walgelijke mannetjes. Die dus ook mogen meemaken dat hun gebroed stelt dat je de nekken van vrouwen maar moet breken. Zouden die nu heel trots zijn? Hun moeders zijn ten slotte ook hoeren van wie je de nek zomaar kunt breken.
Triest. Ik zal niet zover gaan om te stellen dat het hun eigen schuld is, maar van de opvoeding is in die koppies weinig blijven hangen.
En dit soort weinig coherent, weinig beschaafd gebral, komt me toch ernstig bekend voor. Er loopt ook zo'n politicus rond die moeite heeft met het fenomeen "vrouw" in combinatie met beschaving. Ik moest er even over nadenken, maar toen wist ik het. Baudet. Dat is ook zo'n bralgeval. Ook weinig intelligents te melden.
Met datzelfde bralgevalsausje overgoten.
Ik hoor de populistische ondeug-mensch alweer krakelen dat men niet zo "woke" moet zijn. Dat men niet zo moet "janken".  En dat men niet zo "politiek correct" moeten willen zijn. En dat hun mening/grapjes/"""feiten""" ook gehoord mogen worden.
Maar hey: als een stel laffe bralballen van een fascistisch studentenclubje dit soort dingen mag opkotsen, mogen anderen daar wat van vinden. En als je daar niet tegen kan, moet je ervoor zorgen dat je verbale diarree niet buiten de 4 muren van je door de universiteit gesponsorde soosje komt.
Dat universiteiten etc. dit niet blijven sponsoren door het betalen van een "bestuurstoelage" vind ik een prima plan. Dit soort bralgevalletjes komen doorgaans uit nesten waar geld niet echt een probleem is, dus laat vader en moeder maar wat extra bijdragen. Al dan niet na een veel te late preek over zelfrespect, normen en waarden.

"Met zo'n vriend, heb je geen vijand meer nodig".
Een uitdrukking die aangeeft dat het een vriendschap is, waar het een en ander niet geheel loopt zoals het zou moeten in een vriendschap.
Ik denk dat ik de enige niet ben die ooit vriendschappen had, waarvan ik achteraf denk: tjeempie. Wat een nodeloze verspilling was dit. Ik zal geen namen noemen, maar ik kwam er zelf bijvoorbeeld achter dat ik een vriend had die continu zat te bedenken hoe en wat ik nodig had, en hoeveel hij daarmee aan mij kon verdienen. En ook zat die vriend continu te melkmutsen over zaken in het leven waar noch hij noch ik verstand van hadden, en hij kon het maar niet verkroppen dat ik weigerde om zonder kritiek zijn complottheorietjes voor waar aan te nemen. Toen werd hij boos, en was het ineens geen vriend meer. Jammer, maar het leven gaat door.
De man die afgelopen week verdronk in een water in Brabant, had ook zo'n vriend.
Die begon eens even rustig te filmen, terwijl hij aan het verzuipen was.
Ik probeer dat te bevatten. Als een van mijn vrienden verzuipt, dan ga ik hem eerst uit het water halen, ambulance bellen en ervoor zorgen dat hij niet dat kan doen wat hij met volle overgave aan het doen is: doodgaan. Gewoon, omdat ik vind dat mijn vrienden niet per se voor mijn ogen dood hoeven gaan.
Deze man echter, had een vriend meegenomen die eerst even opgewekt begon te filmen, en toen nog een halfhartige poging ging doen om de held uit te hangen. Misschien moest voor die heldhaftigheid de camera nog even optimaal gepositioneerd worden, of zo.
En toch...
Ik geloof nooit dat dit een echte vriend was, sterker nog: mijn complottheorie is in dezen: de verzopen man, had een lekkere vrouw, de vriend wilde de vrouw (had er misschien al wat mee) en besloot toen dat dit een uitgekiende mogelijkheid was om aan alle moeilijkheden een einde te maken. Vriendje verzuipt, vrouw is vrij, vrouw is nu van de filmende ezel. Of zo.
Ook dit vind ik persoonlijk vrij walgelijk. Wat had de man met dat filmpje van zijn verzuipende vriend willen doen? Koesteren voor later? Op feesboek plaatsen, als bewijs van zijn mislukte, halfzachte reddingspoging? Tering, zelfs als het om mijn eigen gewezen "vriend waarbij ik geen vijand meer nodig heb" zou ik hem eerst uit het water takelen, een ambulance bellen, en zorgen dat hij niet doodgaat. In elk geval niet in mijn bijzijn, want als je geen hulp biedt, ben je strafbaar. 

Volgens "radicale boeren" en hun "sympathisanten" moet de hele maatschappij voelen dat ze in gevaar zijn. Dus dumpen ze asbest en banden op snelwegen, waardoor ongelukken ontstaan. Flikkeren ze hooibalen op de weg, die ze in de fik zetten. En aannemers die het moeten opruimen, worden met de dood bedreigd, want dat zouden landverraders zijn.
Ik laat dit even op me inwerken, dit nieuws.
Wie veroorzaakt er nu willens en wetens ongelukken? Wie veroorzaakt er nu al weken onveilige situaties. Wie bedreigt er nu al weken een land met meer van dit soort acties, die erop gericht zijn om de bevolking te terroriseren? Want eerlijk: dit soort acties hebben helemaal niet meer te maken met onvrede over beleid, dit is gewoon taliban-achtig terreur zaaien.
Wie is er dan precies de landverrader? Degene die de zooi telkens maar weer op moet ruimen, of degene die het land met grof geweld en intimidatie terroriseert?
Ieder mag dat voor zich uitmaken, maar ik zie wel parallellen met de medewerkers van de GGD die door Willem Engel en zijn vieze vriendjes werden bedreigd, waar bommen werden gelegd etc.
Vrees dat dit niet de manier is, ondanks dat het overheidsbeleid om te janken is. Laten we in vredesnaam niet afzakken naar de normen en waarden van een gemiddeld derde wereldland waar alle vormen van oneens zijn, bestraft worden met geweld en bedreigingen.

Goed. Jente kwam dus thuis van haar zomerkamp, en was compleet, totaal, volslagen afgedraaid. Maar ze had het fantastisch gehad. Sterker nog: wij kwamen om iets voor de afgesproken ophaaltijd aan, en het groepje zat in een kring nog wat dingen te doen.
Jente zag ons, en brulde ons toe dat het nog geen 1600 uur was. Geen in blijdschap uitgeschreeuwd PAPAAAAA of MAMAAAAAAAA.
Nee. HET IS NOG GEEN 1600 UUR!!!!!
Op de terugweg was het, zoals ik reeds verwachtte, redelijk stil. En nog steeds is het me niet volslagen duidelijk wat ze nu zo leuk had gevonden, wat ze allemaal precies gedaan had en zo meer. Echt een verhalenverteller is ze nog niet. In elk geval niet over scouting kamp.
Maar dan is er dat moment dat ik toch weer zo trots ben als een baviaan met 7 lullen (vrijelijk gejat van Kluun).
Inmiddels is Jente 2 jaar bezig met het behalen van haar zwemdiploma A. Daar kwam corona tussen, maar stiekem begon ik me steeds meer als een soort van cash-cow te zien voor de zwemschool. Onduidelijke communicatie, onduidelijke eisen, en een vreemde aanloop naar het afzwemmen. Papa had nog gewoon zwemles, en afzwemmen. En je ging pas afzwemmen als je alles voldoende beheerste, waardoor het afzwemmen op zichzelf een (spannende) formaliteit waren. De zwemschool van Jente hanteerde een voor mij volstrekt ondoorzichtig systeem van een heleboel kikkers die er eerst gehaald moesten worden, vooraleer je aan een A diploma kon gaan denken. En op vragen wat er beter kon voor het behalen van een volgende kikker, bleef het vaak wat stil. Kortom: ik heb er weinig mee, omdat er voor mij geen heldere, duidelijke structuur in zit. En ik heb het idee dat dat voor Jente ook wel een beetje geldt.
De eerste "troubles in paradise" kwam natuurlijk toen haar vriendinnetje wel een volgende kikker kreeg, en Jente niet.
Toen besloten we maar om Jente op een snelcursus te doen, zodat ze met wat goeie wil in elk geval de laatste kikker zou halen, en heeeeel misschien wel een diploma. Dat bleek ook geen garantie op succes, want op donderdag zei de badmeester tegen Jente dat een diploma er niet in zou zitten. Drama 2.
Vrijdag kregen we echter om 1330 het bericht dat Jente wel degelijk zou mogen afzwemmen voor haar A diploma. Veel te laat, want toen ik het zwembad binnenstormde, waren ze tot mijn intense knorrigheid al begonnen. Maar dat deerde Jente allemaal helemaal niks, ze kwam, zwom en overwon, en heeft gewoon haar eerste mijlpaal binnen.
Trots dus als een... En eigenlijk nog niet zozeer om dat diploma zelf. Maar wel op de manier waarop Jente zich door geen knullig georganiseerde zwemschool liet afleiden. Zich door geen demotiverende badmeesters en -juffen liet weerhouden. Die kleine, taaie draak doet dat gewoon.
Heeft veel voeten in de aarde (water) gehad, maar ze heeft nu geleerd dat ze sterker is dan een beetje tegenslag.

Voor ons als gezin, is het serieus nog 1,5 week aanpoten voor we kunnen vertrekken op vakantie. Ik moet zeggen dat ik enigszins verrast ben door het feit dat ik het hebben van 1 fulltime baan toch pittiger vind dan het hebben van 2 parttime banen.
Om de een of andere reden had ik dat niet verwacht. Maar mijn lijf en ziel zijn nu wel echt toe aan vakantie. En daar waar we voorheen altijd wel voldoende hadden aan 8 dagen, heb ik nu het angstige vermoeden dat ik aan de 10 die we hebben geboekt nog niet voldoende hebben.
Het is niet dat ik spijt heb van de overstap, gewoon dat het me fysiek gewoon zwaarder is gevallen dan ik van te voren gedacht had.
Maar goed, al doende leert men, en volgend jaar plannen we het gewoon wat langer in.

Dit geschreven hebbende, wens ik eenieder een fijn weekend, en eventueel al een goeie vakantie toe.




1 opmerking:

  1. En weer een geweldige keek op de week, met als hoogtepunt “ jullie draakjeDoorzettergeweldige Dochter Jente…… Knuffel voor Ilze en Jente, van de Chef tot op de Brocante en hoop jullie al 3 te ontmoeten

    BeantwoordenVerwijderen

Een weekje niet zo vrij.

 Oeps. Excuses. Een weekje overgeslagen. Maar goed, als je niks te zeggen hebt, is het misschien ook wel goed om niks te zeggen. Ik had zelf...