dinsdag 14 juni 2011

mooie dienst.

Gister heb ik voor het eerst een late dienst gereden. Dat begon mooi: ik moest een gelede bus gaan aftanken.
Moeilijkheid 1: Hoe start je zo'n ding. Alle knoppen die ik ken, zaten op een andere plaats, en hadden iets andere symbooltjes. Het piepen hield ook maar niet op. Iets met te lage druk om te rijden.
 Moeilijkheid 2: nog nooit gereden in een gelede bus. Die bumperklever achter me heel de tijd, was dus het staartstuk van mijn eigen bus. En telkens de angst dat het staartstuk rechts zou gaan, terwijl ik links ging.
Moeilijkheid 3: ik was ooit 1 keer naar de tankplaats gegaan, maar dat is een beetje weggegleden in mijn lijnenkennis.
Moeilijkheid 4: ik heb nog nooit gas getankt.
Gelukkig ging er iemand mee. Want anders was ik waarschijnlijk uren te laat aan mijn ritten begonnen. Die iemand bleek een officier bd. van de KMAR te zijn, die in vroeger jaren alle lintjes en diploma-uitreikingen deed. En hij kende mij. Dus werd het toch nog gezellig.
Toen ik weer terugkwam, had ik eerst een half uur pauze, en toen een half uur reserve dienst. Tijdens die reserve dienst gebeurde er weinig, dus mijn neus was schoon. Toen eindelijk kon het rijden beginnen. Het rijden dat ik zo leuk vind. De gekkigheidjes op mijn rooster: bij terugkomst was ik maar liefst 2 minuten reserve, en in mijn laatste rit, moest ik mijn bus op de buffer zetten. Ware het niet dat ik halverwege die rit was, en de buffer aan de andere kant van de stad zit. Dat laagvliegen heb ik toch maar niet gedaan.

Gelukkig waren alle passagiers aardig en lief, met als uitschieter een vrolijke Jonas die helemaal in een deuk lag toen ik hem met een stalen gezicht vertelde dat een buskaartje toch wel 1 hele euro moest kosten. "IK GA KAPOT" bulderde hij. En hij stapte niet in. Als je bedenkt wat er van die ene euro betaald moet worden, dan zou je je bijna schamen. De bus, de verzekeringen, het kantoorpersoneel, de randapparatuur, en niet onbelangrijk: ikzelf. Dus ik lachte maar een beetje met hem mee. Kleine correctie: ik lachte hem gewoon vierkant uit, maar dat had hij niet in de gaten. Als 1 euro al iets in om 'Kapot' van te gaan, vraag ik me af hoe hij zich gedraagt als hij in de kroeg een biertje van 2 euro bestelt, laat staan een rondje...
Een van de ritten die ik reed was leeg. Zat geen mens in. Niemand wilde van het station naar een klein ander stationnetje. Ik heb mijn geld op die rit verdient, maar niet voor de baas.

Een week geleden gingen Syl en ik de stad in. Vanwege een onnadenkende actie bij een brillenboer, kocht ik voor veel geld (verzekerd) een nieuwe bril. Maar dat bleek onvoordelig, want bij de concurrent hebben ze al jarenlang de aanbieding om er gratis een zonnebril op sterkte bij te doen. Dus mijn nieuwe bril (een Tommy Hilfiger) paste wel, maar mijn oude zonnebril eigenlijk niet meer. Dus toog ik met Syl naar de brillenboer om daar een nieuwe zonnebril op sterkte te laten maken. Nu kan ik in de zon ook veilig rijden (hetgeen met veel passagiers toch geen overbodige luxe is). En het is best een hele hippe. Al zeg ik het zelf.

Vanmiddag moet ik weer een late dienst rijden. Ik ben benieuwd, sommige routes had ik geleerd, met een omleiding. Die is inmiddels opgeheven. Dus de oorspronkelijke route ken ik niet. Ik hoop maar dat ik wakkere passagiers meekrijg, want anders heb ik toch echt een uitdaging.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Stoelen, mieren, oorlog en gekwek

Onze nieuwe stoelen zijn gearriveerd. Dat is een paar weken eerder dan de beloofde leveringsdatum, en daar kunnen heel wat grotere bedrijven...