donderdag 8 november 2012

Overeenkomst tussen Luuk Koelman en Geert Wilders

Wat is de overeenkomst tussen Luuk Koelman, Geert Wilders, Mariska Orban-de Haas en Kees van der Staaij?

Ze misbruiken allemaal het recht op vrije meningsuiting en of persvrijheid.

In ons land is het een groot goed, die vrijheid van meningsuiting, en die persvrijheid. Daar is hard voor gevochten. En daar mogen we trots op zijn. En vooral: zuinig.

Om het punt dat ik wil maken een beetje te verduidelijken, ga ik even terug naar mijn jeugd. Al heel jong wist ik wat dat was, dat "vrijheid van meningsuiting". Maar om dat goed te gebruiken, dat heeft wat langer geduurd, voor ik dat doorhad.
Ik vond mijn klasgenootje Tom een sukkel. En ik vond dat ik het recht had om dat tegen hem te zeggen, want immers: vrijheid van meningsuiting. Dacht ik triomfantelijk. Tommy vond mijn mening echter niet te pruimen, was verbaal minder sterk, en gaf me een corrigerende tik op mijn kop. Gelijk had hij. Dat wil zeggen: toen ik huilend thuis kwam, vond mijn moeder dat ik a) mijn grote bek moest houden en b) dat Tom gelijk had.
Je mag iemand wel een sukkel vinden, maar het getuigt niet bepaald van goede smaak om dat zo open en bloot op tafel te knallen. Ze zei daarop iets, dat ik tot op heden toch zoveel mogelijk probeer te huldigen (gelukkig: als je dit vanaf je wolkje meeleest, mam, er is toch iets van de opvoeding blijven hangen): jouw vrijheid eindigt waar die van een ander begint.
Wees dus zuinig op die vrijheid. Want een ander heeft ook een vrijheid. En niet zozeer de vrijheid om er maar op los te meppen als een mening hem niet aan staat, maar vooral de vrijheid om gespeend te blijven van andermans "mening".

Terug naar het heden. Geert Wilders vindt dat hij met zijn grote muil alle moslims mag beledigen. Het gevolg is dat de Nederlandse maatschappij mag dokken voor zijn beveiliging. (Ik heb dan zoiets: wie zijn billen brandt, moet maar op de blaren zitten. Niet dat ik geweld goedkeur, maar je kunt nu eenmaal niet verwachten dat iedereen even goed (en grof) gebekt is als Geert Wilders. En iemand die dat niet is, kan uit wanhoop, en boosheid toch verrekt rare dingen doen). Ook de Polen werden door Geert keihard beledigd.

Toch hoor ik over de beledigingen van Geert aan het adres van moslims en polen bijzonder weinig op facebook en social media.
Blijkbaar vinden wij dat dat moet kunnen. Of normaal is.
Als Kees van der Staaij of Mariska Orban-de Haas hun muiltjes opentrekken over verkrachting, of homoseksualiteit dan zijn er een paar mensen die daar wat van vinden, maar ook hier zie ik geen hele heftige emotionele reacties. Terwijl homo's toch echt keihard worden beledigd door dat geloofsgestoorde tuig.

Terug naar Luuk Koelman: deze man stelde de religieuze waanzin van Mariska Orban-de Haas aan de kaak. Op een smakeloze manier. Dat wel. En de reacties erop zijn niet mals.
Maar waarom wel op een wat wazige columnist, en niet op politieke figuren als een Geert Wilders?

Ik vind zelf dat iemand die iets roept, of iets schrijft, is daar verantwoordelijk voor. Zelf verantwoordelijk. Ik vind het in dezen dus ook te schandalig voor woorden dat de Nederlander de beveiliging voor die hufter van een Wilders moet betalen.
Want al deze mensen hebben blijk gegeven van een totaal gebrek aan respect. Gebrek aan respect voor de nabestaanden van een depressieve jong volwassene. Gebrek aan respect voor de medemens, van wat voor kaliber dan ook. En een gebrek aan respect voor de vrijheid die we allemaal zo belangrijk vinden. De vrijheid van meningsuiting.
En dat is niet iets wat je mag misbruiken om elke scheet die dwars ligt, er maar uit te gooien. Dat mag je niet misbruiken om een geloofsgestoorde tot de orde te roepen. Dat soort vrijheden moeten met beleid worden gebruikt.

Ben ik zelf dan zo onschuldig? Nee waarschijnlijk niet. Maar ik draag zelf de consequenties. En verschuil me niet achter een door de Nederlander betaalde beveiliging, of achter een gratis dagblad. Ik ben gewoon ik. En de meesten zullen mij heus wel weten te vinden.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Worstenman, vrije dag en groene vingers.

Die titel klinkt als een clickbait. Want raar. Maar ja, verwacht u iets anders? De paasdagen komen er weer aan, en wederom ben ik glad verge...