woensdag 8 maart 2017

Alweeeeer?????? Ja, alweer.



Te koop aangeboden.
Een Suzuki Wagon R+ uit 2000.
Voor mensen die in de jaren ’90- 2003 veelvuldig achter de tv zaten: alles wat Ron Brandsteder wist te melden over deze auto is waar.

Waarom zou je onze Suzuki Wagon R+ moeten kopen:

-       -   Ruim 12 maanden apk.
-        -  Veel ruimte, vooral boven je. Met deze auto kun je elke drempel in de wijk met volle vaart nemen, de kans dat je met je hoofd deuken in het dak ramt, is 0.
-       -   Distributieketting. Geen geneuzel met onduidelijke kosten van de garage of plaatselijke beun. Sowieso motortechnisch kun je je aan een Suzuki geen buil vallen. Die motortjes lopen nog als de auto langzaam door de shredder gaat.
-        -  Het is een heel erg vriendelijk smoelend autootje. Geen agressief ogende koplampen met led of xenon, zoals de hedendaagse moordwapens dat hebben. Zo rijdt het ook. Heel erg vriendelijk.
-      -    Ik zei in mijn vorige punt dat het een vriendelijk smoelend autootje is. Maar hij is ook erg lelijk. En dat is dan meteen ook een koopargument: het dievengilde zal deze auto niet willen jatten, zelfs niet voor de motor. Nadeel hieraan wel is dat de gemiddelde audi-rijder dit zo’n vreemd geval vindt, dat hij het zelfs bij hoogst illegale snelheden van griezelig dichtbij wil bekijken.
-     -     En daar komt pluspunt 6: er zit ABS op. In het hoogst uitzonderlijke geval dat je deze illegale snelheden haalt (moet je wel een dag voor uittrekken, met zijn 1.3 meet je de 0-100 met de kalender en niet met de stopwatch), en je zou een noodstop moeten maken, heb je ABS die je remweg aanmerkelijk bekort.
-       -   Ongekende luxe: er zitten electrische ramen op, en metallic lak. Voor de rest niks, dus dat kan ook niet kapot. Dat is een luxe op zich, want als je een airco wil laten repareren, ben je vervolgens 2 maanden aan het werk voor de garagerekening. Wat er niet opzit, voegt ook geen gewicht toe, de MRB is hier in Flevoland 3 tientjes per maand, en de verzekering 10 euro. Dat levert ook weer prettige verbruikscijfers op. 1/16 is geen uitzondering. Kom daar nog maar eens om bij een auto van dezelfde grootte die wél al die luxe heeft.
-        -  Als je vrouw/oma nog mobiel wil zijn voor een jaartje. Of als je een wildebras van een zoon hebt, die maar beter in een klein, onschadelijk autootje kan leren rijden. Als je niet veel meer met dat autootje wil, dan wat boodschapjes doen.

 Waarom zou je onze Suzuki Wagon R+ niet moeten kopen:
-        -  Als je een coureur bent. Snel is het ding niet. Als je bochten neemt in een hogere versnelling dan 2, loop je het risico dat je passagiers 7 kleuren schijten, want doordat hij hoog is, en smal, krijg je bij elke bocht het gevoel dat je om gaat lazeren. Ter geruststelling: dit is zelfs met de rijstijl van mijn vrouw nog niet gebeurd.
-        -  Als je veel kilometers over de randstedelijke snelwegen gaat rijden met kinderen achterin. Ron Brandsteder kon in die auto wonen nadat zijn bosheks hem eruit gooide (die reclame staat nog wel ergens op youtube), maar de kreukelzone bevindt zich op 10 centimeter van de achterbank. Met al die losgeslagen audi-leaserts achter je, is dat gewoon doodeng.
-        -  Als je gevoelig bent voor status. Een Suzuki Wagon R+ is nu eenmaal geen vrouwen-magneet. Als je een mooie auto wil, een sierlijke, charmante, elegante of stoere auto wil, is dit niet je auto. Deze auto is zó gruwelijk seksloos dat je als alfa-mannetje toch een forse imago-deuk oploopt als je erin stapt. Al helemaal als je knappe buurvrouw/meisje waar je al jaren een crush op hebt, je erin betrapt.
-         - Als je voor dit geld een 17 jaar oude auto in nieuwstaat verwacht. Voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, bestaat niet. De auto is 17 jaar oud, heeft iets minder dan een ton op het klokje staan. Rijdt, remt, schakelt goed. Maar heeft rondom gebruikerssporen. Wat steenslag. Een deukje in de motorkap, omdat iemand in een Lexus bij het stoplicht zijn auto in de achteruit zette, en werkelijk dacht dat hij dan vooruit weg zou sprinten bij groen licht. Ik lieg niet. Er zijn dus mensen die zo stom zijn dat ze hun auto in de achteruit zetten bij het stoplicht, en er dan vanuit gaan dat ze zonder schade te veroorzaken wegkomen. Airbaglampje brandt. Kan geen kwaad, is ook geen apk afkeur geweest. Begon te branden toen het winter was en vroor. Mogelijk gaat dat met het vorderen van de lente ook weer uit. Misschien een paar contactjes even vastzetten of schoonmaken. Een ster in de voorruit. Niet in het zicht, dus geen APK afkeur. Volgens de mannen van Autotaalglas loopt het met doorscheuren niet zo’n vaart. Bedrijven als carglass willen ons doen geloven dat je meteen 1000-den euro’s kwijt bent als je niet meteen je verzekering tilt voor een reparatie. Niets is minder waar, volgens de heren van Autotaalglas. Voor de volgende apk (en die is dus over pas ruim 12 maanden) zou je even moeten kijken of je het lasapparaat ter hand neemt om de dorpels te verstevigen. Nu was het geen probleem, en niet zorgwekkend, maar hoe dat over een jaar zit, is koffiedik kijken.

Tot hier gekomen met lezen? Chapeau. Dan ben je wellicht de potentiele nieuwe berijder van deze trouwe kliko met koplampen. Check even het kenteken.
Dan zie je dat we deze auto pas een paar maanden hebben. Dat zal ik uitleggen: mijn betere helft is tot de conclusie gekomen dat ze erg veel snelwegkilometers maakt, en dit met onze twee-jarige spruit achterin. Ze vindt het toch griezelig worden, vanwege de eerder benoemde kreukelzone. Ze werkt in een functie waarin ze veelvuldig de restanten van auto’s ziet, die onder andere door bumperklevende idioten worden veroorzaakt. En dus wil ze wat groters. Iets met meer ruimte achter onze dochter, zodat die niet de kreukelzone is.
En omdat ik (de echtgenoot) een verstokte citrofiel (dat is een ongevaarlijke afwijking die ervoor zorgt dat ik alles wat het illustere merk Citroën maakt, mooier vind dan alles wat bijvoorbeeld suzuki of VAG maakt) ben, ga ik dus op zoek naar een leuke, niet al te grote citroen voor mijn vrouw.
De vraagprijs is 1100 euro. Een hele nette prijs voor een prima auto. Biedingen zijn uiteraard toegestaan, maar aangezien de APK nog meer dan 12 maanden geldig is: we hebben geen haast om het ding te verkopen. Dus belachelijke biedingen met als belofte “vandaag ophal(l)en”. Forget it. Als we er geen redelijke prijs voor krijgen, dan rijden we hem zelf naar de volgende APK en kijken wel wat we doen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Stoelen, mieren, oorlog en gekwek

Onze nieuwe stoelen zijn gearriveerd. Dat is een paar weken eerder dan de beloofde leveringsdatum, en daar kunnen heel wat grotere bedrijven...