Te koop aangeboden.
Een Suzuki
Wagon R+ uit 2000.
Voor mensen
die in de jaren ’90- 2003 veelvuldig achter de tv zaten: alles wat Ron
Brandsteder wist te melden over deze auto is waar.
Waarom zou
je onze Suzuki Wagon R+ moeten kopen:
- -
Ruim 12 maanden apk.
- -
Veel ruimte, vooral boven je. Met deze auto kun
je elke drempel in de wijk met volle vaart nemen, de kans dat je met je hoofd
deuken in het dak ramt, is 0.
- -
Distributieketting. Geen geneuzel met
onduidelijke kosten van de garage of plaatselijke beun. Sowieso motortechnisch
kun je je aan een Suzuki geen buil vallen. Die motortjes lopen nog als de auto langzaam
door de shredder gaat.
- -
Het is een heel erg vriendelijk smoelend
autootje. Geen agressief ogende koplampen met led of xenon, zoals de
hedendaagse moordwapens dat hebben. Zo rijdt het ook. Heel erg vriendelijk.
- -
Ik zei in mijn vorige punt dat het een
vriendelijk smoelend autootje is. Maar hij is ook erg lelijk. En dat is dan
meteen ook een koopargument: het dievengilde zal deze auto niet willen jatten,
zelfs niet voor de motor. Nadeel hieraan wel is dat de gemiddelde audi-rijder
dit zo’n vreemd geval vindt, dat hij het zelfs bij hoogst illegale snelheden
van griezelig dichtbij wil bekijken.
- -
En daar komt pluspunt 6: er zit ABS op. In het
hoogst uitzonderlijke geval dat je deze illegale snelheden haalt (moet je wel
een dag voor uittrekken, met zijn 1.3 meet je de 0-100 met de kalender en niet
met de stopwatch), en je zou een noodstop moeten maken, heb je ABS die je
remweg aanmerkelijk bekort.
- -
Ongekende luxe: er zitten electrische ramen op,
en metallic lak. Voor de rest niks, dus dat kan ook niet kapot. Dat is een luxe
op zich, want als je een airco wil laten repareren, ben je vervolgens 2 maanden
aan het werk voor de garagerekening. Wat er niet opzit, voegt ook geen gewicht
toe, de MRB is hier in Flevoland 3 tientjes per maand, en de verzekering 10
euro. Dat levert ook weer prettige verbruikscijfers op. 1/16 is geen
uitzondering. Kom daar nog maar eens om bij een auto van dezelfde grootte die
wél al die luxe heeft.
- -
Als je vrouw/oma nog mobiel wil zijn voor een
jaartje. Of als je een wildebras van een zoon hebt, die maar beter in een
klein, onschadelijk autootje kan leren rijden. Als je niet veel meer met dat
autootje wil, dan wat boodschapjes doen.
Waarom zou
je onze Suzuki Wagon R+ niet moeten kopen:
- -
Als je een coureur bent. Snel is het ding niet.
Als je bochten neemt in een hogere versnelling dan 2, loop je het risico dat je
passagiers 7 kleuren schijten, want doordat hij hoog is, en smal, krijg je bij
elke bocht het gevoel dat je om gaat lazeren. Ter geruststelling: dit is zelfs
met de rijstijl van mijn vrouw nog niet gebeurd.
- -
Als je veel kilometers over de randstedelijke
snelwegen gaat rijden met kinderen achterin. Ron Brandsteder kon in die auto
wonen nadat zijn bosheks hem eruit gooide (die reclame staat nog wel ergens op
youtube), maar de kreukelzone bevindt zich op 10 centimeter van de achterbank.
Met al die losgeslagen audi-leaserts achter je, is dat gewoon doodeng.
- -
Als je gevoelig bent voor status. Een Suzuki
Wagon R+ is nu eenmaal geen vrouwen-magneet. Als je een mooie auto wil, een
sierlijke, charmante, elegante of stoere auto wil, is dit niet je auto. Deze
auto is zó gruwelijk seksloos dat je als alfa-mannetje toch een forse
imago-deuk oploopt als je erin stapt. Al helemaal als je knappe
buurvrouw/meisje waar je al jaren een crush op hebt, je erin betrapt.
- -
Als je voor dit geld een 17 jaar oude auto in nieuwstaat
verwacht. Voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, bestaat niet. De auto is
17 jaar oud, heeft iets minder dan een ton op het klokje staan. Rijdt, remt,
schakelt goed. Maar heeft rondom gebruikerssporen. Wat steenslag. Een deukje in
de motorkap, omdat iemand in een Lexus bij het stoplicht zijn auto in de
achteruit zette, en werkelijk dacht dat hij dan vooruit weg zou sprinten bij
groen licht. Ik lieg niet. Er zijn dus mensen die zo stom zijn dat ze hun auto
in de achteruit zetten bij het stoplicht, en er dan vanuit gaan dat ze zonder
schade te veroorzaken wegkomen. Airbaglampje brandt. Kan geen kwaad, is ook
geen apk afkeur geweest. Begon te branden toen het winter was en vroor.
Mogelijk gaat dat met het vorderen van de lente ook weer uit. Misschien een
paar contactjes even vastzetten of schoonmaken. Een ster in de voorruit. Niet
in het zicht, dus geen APK afkeur. Volgens de mannen van Autotaalglas loopt het
met doorscheuren niet zo’n vaart. Bedrijven als carglass willen ons doen
geloven dat je meteen 1000-den euro’s kwijt bent als je niet meteen je
verzekering tilt voor een reparatie. Niets is minder waar, volgens de heren van
Autotaalglas. Voor de volgende apk (en die is dus over pas ruim 12 maanden) zou
je even moeten kijken of je het lasapparaat ter hand neemt om de dorpels te
verstevigen. Nu was het geen probleem, en niet zorgwekkend, maar hoe dat over
een jaar zit, is koffiedik kijken.
Tot hier
gekomen met lezen? Chapeau. Dan ben je wellicht de potentiele nieuwe berijder
van deze trouwe kliko met koplampen. Check even het kenteken.
Dan zie je
dat we deze auto pas een paar maanden hebben. Dat zal ik uitleggen: mijn betere
helft is tot de conclusie gekomen dat ze erg veel snelwegkilometers maakt, en
dit met onze twee-jarige spruit achterin. Ze vindt het toch griezelig worden,
vanwege de eerder benoemde kreukelzone. Ze werkt in een functie waarin ze
veelvuldig de restanten van auto’s ziet, die onder andere door bumperklevende
idioten worden veroorzaakt. En dus wil ze wat groters. Iets met meer ruimte
achter onze dochter, zodat die niet de kreukelzone is.
En omdat ik
(de echtgenoot) een verstokte citrofiel (dat is een ongevaarlijke afwijking die
ervoor zorgt dat ik alles wat het illustere merk Citroën maakt, mooier vind dan
alles wat bijvoorbeeld suzuki of VAG maakt) ben, ga ik dus op zoek naar een
leuke, niet al te grote citroen voor mijn vrouw.
De
vraagprijs is 1100 euro. Een hele nette prijs voor een prima auto. Biedingen
zijn uiteraard toegestaan, maar aangezien de APK nog meer dan 12 maanden geldig
is: we hebben geen haast om het ding te verkopen. Dus belachelijke biedingen
met als belofte “vandaag ophal(l)en”. Forget it. Als we er geen redelijke prijs
voor krijgen, dan rijden we hem zelf naar de volgende APK en kijken wel wat we
doen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten