vrijdag 20 november 2020

Zomaar uit de losse pols op de vroege morgen

 Na maanden van ploeteren, hard werken, proberen, falen, nog eens proberen en mogelijk wat slapeloze nachten, begint het erop te lijken dat de wetenschappers erin geslaagd zijn om een vaccin te ontwikkelen tegen dat vermaledijde corona virus.
Joechei, zou je zeggen. Maar de volstrekt van de pot gerukte viruswaanzinnigen lopen alweer te raaskallen dat het allemaal niet kan. Dat het niet veilig is (huh? waren zij betrokken bij de ontwikkeling? Ik hoop van niet). Dat het allemaal bizarre bijwerkingen moet hebben, en dat er micro- en/of nanochips bevat die de overheid complete controle geeft over je ziel, gedachten en handelen.

Ik zie er wel wat in. De overheid kan jou dus injecteren, en meteen een aantal misdadigers te grazen nemen. Iemand die van plan is om een kind te verkrachten, krijgt een schokje van die nanochip, en gedraagt zich ineens keurig. Dit moet haast wel spek voor de bek zijn voor die virusmalloten. (Die zich vaak ook ontpoppen als aanklager tegen de overheid, die ze ervan beschuldigen het grootste pedofielennetwerk ter wereld te runnen). 
Die chip registreert dat je met je zatte hersens achter het stuur wil plaatsnemen, zorgt voor kortsluiting en je rijdt pas weer als de alcohol uit je bloed is. Top, zeg ik.
Die chip registreert dat je van plan bent om fraude te plegen, en maakt dat ineens onmogelijk. Scheelt de maatschappij weer klappen met geld. Beter!!!!
Oh, en dan meteen die chip massaal inspuiten bij die ranzige boeven van de belastingdienst, en we hoeven geen angst meer te hebben dat je onterecht van fraude wordt beschuldigt.

En dan als bonus ben je beschermd tegen covid. Wat wil je nog meer?

Er komt geen vaccinatieplicht. En dat is natuurlijk goed. Waarom zou je mensen willen redden die dat zelf niet willen? Laat ze lekker creperen.
Men had het wel over een indirecte plicht, en daar ben ik helemaal voor.
Geen vaccinatie? Prima meneertje. U wist het allemaal beter, maar als u dan toch ziek wordt: lekker thuis blijven. Geen zorg voor u. De enige die hulp krijgen zijn uw minderjarige kinderen, die kunnen er ten slotte ook niks aan doen, dat ze worden grootgebracht door een stel eigenwijze uienzakken.
Geen vaccinatie? Prima mevrouwtje. Maar shoppen zit er voor u niet in. Café en restaurantbezoek met uw net zo dom kakelende vriendinnetjes, helaas. Doe dat maar lekker thuis.
Geen vaccinatie? Sorry, maar die kinderopvang is er alleen voor ouders die daadwerkelijk het beste met hun kind voor hebben.
En dan zie ik ineens nog een voordeel aan zo'n (verzonnen) nanochip in die vaccinatie: het is met een scan makkelijk te zien of die regels overtreden worden. De overtreder wordt linea recta naar het hol van Willem Engel gebracht.
Ga daar maar de complete hansworst uithangen.

Uiteraard chargeer ik. Maar het lijkt me erg naar als wetenschapper met een mooie staat van dienst, en een periode lang en onder hoge druk te moeten presteren om iets te vinden tegen covid, dat je werk wordt weggezet met de gebruikelijke debiele onderbuikerige complottheorietjes.
Aan de andere kant denk ik dat (en dat gaat neem ik aan gebeuren) het een goed idee is om scherp te monitoren wat er voor bijwerkingen zijn. Wat een vaccin op lange termijn doet etc...

Ga ik even door naar mijn eigen gezondheid.
Die is prima. Ruim een jaar geleden meldde ik me bij de dokter met depressie, en en passant werd er ADHD geconstateerd.
Afgelopen maandag kreeg ik van de zielenknijper de vraag hoe het met de depressie ging.
Afhankelijk van wiens standpunt je inneemt: goed of slecht.
Goed, want IK heb eigenlijk al een poos geen klachten meer. Slecht, want de depressie heeft het af moeten leggen tegen mij. Ik moet daarbij erkennen dat ik hulp heb gehad van wat chemisch geluk en de corona-crisis die het leven deels stil legde. Maar wat het ook is, die depressie heeft mij er niet onder gekregen.
Ik heb ontdekt wat ik belangrijk vind in mijn leven. Waar mijn passies liggen.
Dan blijft er het stukje ADHD over. Dat zal wel komen omdat ik als kind mijn inentingen gekregen heb. Maar ook daar zijn pillen voor. En die krijg ik niet.
Want er is iets niet helemaal jofel met mijn bloedwaarden. En dat moet ik eerst maar eens oplossen, en dan mag ik weer "op het net verschijnen" om verder te kijken.
Ja, en laat dat met ADHD nu net iets zijn waar ik al mijn hele leven mee worstel. Iets met kip en ei op deze manier. En dan ben ik heel erg geneigd om mijn oude patroon van zorg mijden maar weer op te pakken.
Als je toch geen zorg krijgt die je nodig hebt, als je toch niet begeleid wordt in dat waar je moeite mee hebt, heeft het ook geen zin om zorg te vragen.
Zo'n psychiater spreek je maar 1 keer. En dat is dan voldoende om te zeggen dat een depressie komt van slechte bloedwaarden. En niet door de vastgestelde, onbehandelde ADHD. Ja, sorry. Maar dan neem je de zaken in zoverre serieus dat je jezelf prima indekt, maar totaal niet aan het belang van de patient denkt. En door ervaring wijs geworden, weet ik dat het helemaal geen zin heeft om tegen dat soort figuren de handschoen op te nemen. Ten slotte zit je tegenover een paar officieren, en ben jij maar de onnozele onderofficier. Tot zover die zelfverklaard fantastische gezondheidszorg van defensie.
Dus laat maar. Ik ben 39 geworden met ADHD, ik zal er mijn pensioen ook wel mee halen.
Ook hier chargeer ik weer (een ieniemienieheelkleinbeetje). Maar zo komt het op mij over.
En ik weet toevallig dat een burger verzekering niet veel beter is. Dat is een kwestie van heeeeeeel erg veel betalen, en vervolgens nergens een vergoeding voor krijgen.
Wat dat betreft is het een mooi ding als het ziekenfonds weer terug komt.
En stiekem heb ik de hoop dat er een partij is die dat hele verdomde marktprincipe eens overboord durft te kegelen.
Hoe dan ook: ik durf te stellen dat het prima met me gaat.

De afgelopen bijna 3 jaar heb ik op het platform van Schiphol nagenoeg alle diensten gedaan. Behalve de vroege pendeldienst. Dat is een dienst die begint voor 0500 uur, en is bedoeld om de eerste schoonmakers naar hun werk te brengen.
Die heb ik nog nooit gereden. Ik weet niet waarom niet, maar die is me nog nooit in mijn mik gedouwd.
Tot gisteren. En logisch ook wel, want als je een nachtdienst om 0300 kan beginnen, moet een ochtend dienst van 1,5 uur later ook geen probleem, toch?
Dat klopt wel, ware het niet dat je op die tijd, om op het platform te komen, een andere ingang moet hebben. Een ingang die ik van binnen naar buiten wel ken, maar van buiten naar binnen niet.
Exact dezelfde route, dus je zou zeggen: appeltje eitje.
Appeltje eitje, tenzij je Marnix bent en het richtingsgevoel hebt van een dooie mus.
Ik slaagde er dan ook met vlag en wimpel in om te verdwalen. Vraag me niet HOE DAN??!??! Het is al beschamend genoeg dat het gebeurde.
Uiteindelijk wist ik bij de opgestelde bussen te komen, en mijn dienst (alsnog ruim op tijd) aan te vangen. Maar op de een of andere manier moet ik toch eens zien dat er een soort van tomtom komt speciaal op mijn gebrek aan richtingsgevoel.

Dan wil ik tot slot de mensen in de culturele sector gratis en voor niks mijn mening geven.
Het is voorbij. Het is klaar. Dit kan niet meer.
Al maanden lees ik verongelijkt geneuzel over hoe andere sectoren wél centjes krijgen, en de cultuur niet. Maanden lang calimero-achtig navelstaren. Maandenlange afgunst.
Stop ermee. Al die social media status-updates: niemand leest ze, en zal er iets mee doen. Alle loze petities die aangeven hoezeer het water aan de lippen staat: ze worden ter kennisgeving aangenomen, en belanden waar ze horen: in een lade ergens in de ambtelijke molen.
U kunt 2 dingen doen:
1) een andere baan zoeken, om inkomsten te genereren. In de avond muziek maken, uithuilen en doorgaan.
2) samen met collega's en vrienden naar het malieveld gaan om die halfbakken minister van cultuur middels oorverdovend lawaai te laten horen dat ze haar functie niet waard is.
Ben je dirigent: schop je dorpsharmonie naar het malieveld. Ben je aanvoerder in een symfonie orkest: schop je collega's er ook heen. Ben je regisseur van een theaterclubje: duw je acteurs in een bus naar het malieveld. Die idioten van viruswaanzin kwamen er mee weg (en ik neem aan dat brave musici geen hooligans nodig hebben, maar mocht de ME komen: niet in discussie gaan, maar wegwezen). BLM kwam er in Amsterdam mee weg, dus een paar cultuurmakers moeten dit toch tot een succesvol einde kunnen brengen.
Kortom: wees eens daadkrachtig. Ga niet achterover leunen, en af en toe een zeikpost op social media plaatsen. Gas erop: DOE IETS.
Er is al een flinke som geld onderweg, en dat kan en moet meer wezen. Cultuur is belangrijk. Maar dat feit kan alleen maar onderstreept worden door een goeie, grote actie. Nee, ik bedoel niet dat u net als die idioten van FDF maar politieagenten te paard moet aanrijden, of provinciehuizen moet slopen, maar een grote, mooie actie ergens met een paar duizend kunstenaars moet te doen zijn.(In het licht van de huidige maatschappelijke onrust doe ik een voorstel: Alle Menschen Werden Bruder). En lijkt me vele malen effectiever dan een calimero-opmerking die ergens in de krochten van het internet verdwijnt.
ACTIE dus. Succes!

Dit geschreven hebbende, begint mijn weekend.
Ik wens ieder een goede toe.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Een weekje niet zo vrij.

 Oeps. Excuses. Een weekje overgeslagen. Maar goed, als je niks te zeggen hebt, is het misschien ook wel goed om niks te zeggen. Ik had zelf...