zaterdag 3 oktober 2020

Hersenspinsels

 

 

 

 

 Het is dierendag vandaag. Joechei. Vandaag verwen ik onze kleine veestapel met een extra lekkertje, een iets vriendelijker achter de huig gepropte pil, en probeer ik de lompe en drammerige knuffelwens van Colette iets vriendelijker af te slaan. (Figuurlijk in dit geval dus).
Het is dierendag vandaag, en ik heb de roompaté extra lekker op mijn boterham gesmeerd, met een beetje zout, peper en uienpoeder. En vanavond ga ik uit respect mijn steak tartar extra lekker kruiden en met veel respect rosé bakken. Zodat ik er extra van geniet. Ook op mijn bord zal ik het niet nalaten om extra lief te zijn voor "mijn dier".
Ik wens dat eenieder eens goed gaat zijn voor dieren. Zowel levend, als op het bord. Laat uw dier niet overmatig lang in de pan liggen, tenzij u er een stoofschotel van maakt. Niets zo zonde als een biefstuk die volstrekt droog ligt te bakken. En een zwarte laag aan de schnitzel is werkelijk niet te hachelen. Op dierendag verdient ook uw eetbare dier consideratie.

Gisteren had ik een bijzonder leuke start van de dag. Via "gezichtenboek" meldde ik me namelijk aan voor een testrit in een hele nieuwe auto. Voor alle mensen die zich aanmeldden zou er een schaalmodel van de betreffende auto klaar staan, en naar keuze een drankje en een koekje. En natuurlijk de testrit.
Ik meldde mij aan (het gaat natuurlijk om Citroën), want ik verzamel de miniaturen, omdat ik simpelweg geen geld of ruimte heb om alle modellen in het groot te kopen of te stallen.
De ochtend was werkelijk heel erg leuk georganiseerd. Bij binnenkomst werd ik vriendelijk te woord gestaan, en kreeg meteen de sleutel mee. Omdat het niet om aankoop ging, mocht ik gelijk zelfstandig de weg op en zelf lekker alles uitvogelen. Dus ik heb de auto lekker even laten werken, en het bleek dus ook echt een heel erg dikke prima auto te wezen. Maatje kleiner dan ik nu heb, maar met het gevoel dat je een maatje groter rijdt.
Na afloop van deze rit was ik in zoverre verkocht: als ik ooit rijk ben, staat deze wel erg hoog op de verlanglijst.
Er volgde een heel erg leuk en gezellig gesprek met de verkoper waarbij we het over het wel en wee van het merk hadden en nog veel meer zaken. En samen met het beloofde schaalmodel (toevallig een replica van exact die kleur die ik bereden had) keerde ik huiswaarts.

Ik keerde huiswaarts, want we zouden als gezin gezamenlijk warm lunchen, omdat ik een sluitdienst had op Schiphol. Dat betekent dat je tot 2400 uur aanwezig bent. Na 2130 vertrekken er geen vluchten meer, ze komen niet meer aan. En dat betekent dat je tot 2400 uur calamiteiten zit af te wachten. Die zijn er gelukkig zeer zelden. De laatste kist die binnenkomt, komt om 2345 aan (gepland) en als die geland is, mogen we weg. Voor ongeplande landingen zijn er andere ploegen. En omdat we die sluitdienst met 3 man doen, hadden we de tijd om lekker te kletsen, te lachen en goeie en leuke discussies. 

 Een van de discussies ging over vrijheden. De collega met wie ik de discussie voerde, (een prima kerel verder) is van mening dat een mening hebben en mogen verkondigen een groot goed is. Een van de belangrijkste verworvenheden van de vrije wereld.
Sterker nog: hij vind dat die vrijheid zover moet gaan als het in de Amerikaanse grondwet is vastgelegd: "Freedom of Speech".
Dat betekent volgens hem letterlijk dat er geen belemmering zou moeten zijn om alles eruit te gooien.
Je raadt het al: ik ben het daarmee vreselijk oneens.
Dat wil zeggen: ik heb niks tegen de vrijheid van het hebben van een mening. Ik heb wel iets tegen het feit dat iedereen, zonder filter die vrijheid misbruikt om onfatsoenlijk te zijn, om mensen bewust en opzettelijk te kwetsen, en om onwaarheden als feiten te presenteren.
Ik vind, kortom, dat er aan het recht van die vrijheid de plicht zit om na te denken over hoe je die mening verkondigt, en dat er ook een zekere argumentatie aan ten grondslag ligt. En, een hele grote dosis fatsoen.

Dit is denk ik niet nieuw, ik heb vaker verkondigd dat ik een aantal voorbehouden heb op die zogenaamde vrijheid van meningsuiting.

Die ongelimiteerde "freedom of speech" heeft een paar hele nare gevolgen gehad in de geschiedenis.
En ook nu nog zie ik een aantal heel erg griezelige zaken ontstaan.

Ik durf het bijna niet te benoemen: maar Willem Engel, die een telefoonnummer van een verzorgingshuis online zet. Met daarbij de opmerking dat ze tóch weer dat doen, dat volgens hem niet goed is. Namelijk de bezoektijden even on hold zetten, vanwege Covid.
En, je raadt het al: er zijn "Engeltjes" die dan met bedreigingen en doodsverwensingen naar dat verzorgingshuis bellen.
Lijkt me echt "the way to go". Nu kunnen bezoekers er even niet heen vanwege gezondheidsredenen, straks kunnen bezoekers er niet heen, omdat de beveiliging eerst moet controleren of er geen idioten met kapmessen tussen zitten die het verplegend personeel aan mootjes willen hakken.
Is meneer Engel verantwoordelijk voor deze walgelijke ongein? Ik ben juridisch niet goed genoeg onderlegd om daar een antwoord op te geven. Moreel: ja, zeker. Meneer Engel weet verdomd goed dat  een groot deel van zijn volgelingen wat primitiever in elkaar steekt en dus heel primitief zal reageren. Sterker nog: dat is exact wat hij wil, anders had hij dat telefoonnummer niet openbaar aan zijn "Engeltjes" gedeeld.
En dan heb ik het niet over de doodsbedreigingen en intimidaties bij de GGD en ander zorgpersoneel.
Dat is namelijk ook die eerder genoemde "freedom of speech".
En dan heb ik het nog niet over de fysieke mishandelingen die zorgpersoneel te verwerken krijgt, bespuwingen of klappen.
Die hele Willem Engel klopt van geen kant. En gelukkig lijkt het erop dat meer mensen dat in gaan zien. Dat je om de een of andere reden tegen de maatregelen bent: prima. Maar sta de maatschappij en de (wereld)bevolking niet in de weg bij het bestrijden en overwinnen van een pandemie.
Als je na het lezen van deze link Klikje. nog steeds achter meneer Engel en zijn methoden staat, gaat er mijns inziens toch iets niet goed in de samenleving. Dan keur je dit dus goed.
Dit is namelijk geen strijden voor de waarheid of voor vrijheid. Dit is simpelweg terreur zaaien om je mening of wensen door te drukken. En dan hoeft er voor mijn toekomst en vrijheid en die van mijn dochter niet gevochten te worden. Want dat is niet het soort toekomst of "vrijheid" die ik mijn dochter of mezelf gun.
Oh, het is natuurlijk allemaal niet waar, want mainstream media. Tja. Dat zal zo zijn, maar ook daar trap ik niet in. De geschiedenis wijst namelijk uit dat bepaalde griezelige groeperingen ook hun eigen mediakanalen gebruikten en gebruiken om de "waarheid" te verspreiden, en we weten allemaal wat voor types dat dat zijn.

Dus ja, ik maak me wel zorgen. Niet per sé om covid, wel wat het met de maatschappij doet.

Een en ander kan niet voorkomen dat ik straks mijn vrije zondag lekker ga gebruiken om een kinderstoeltje van Jente af te lakken, en lekker te gaan relaxen. Jente is uit logeren bij opa en oma, dus ik kan wel een paar kleine klusjes aanpakken, of gewoon lekker niks doen.

Ik wens u allen een goed weekend, en veel wijsheid.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bijzondere mensen, een observatie.

 Reizigers. Passagiers. Ze zijn er in alle soorten en maten. Het kleine kereltje van een jaar of 9, die de trap af kwam, zeulend met de veel...