zaterdag 18 februari 2012

Carnaval.

 Ik, als nooit echt limburgs geworden westerling, heb er nooit echt veel van begrepen. Dat is ook iets dat de gemiddelde zuiderling niet kan nalaten om me in te wrijven. "Jullie Hollanders snappen dat niet".  Dit klopt. En zolang de zuiderlingen het niet uit kunnen (willen) leggen, zal dat zo blijven.
Ik snap het niet. Maar ik observeer: veel alcohol drinkende mensen, dweilorkestjes (hey, dat snap ik wel, en dat klinkt vaak nog best aardig ook. Respect zelfs voor mensen die met meer bier dan bloed in hun aderen nog zo kunnen spelen!) en nog meer drinkende mensen. Maar daar gaat niet niet om, wordt me dan medegedeeld. Ok. Het gaat dus niet om drinken, maar dat is dan het enige zichtbare. Ach laat ook maar. Ik snap het niet. Ow, en wat ik ook zie: kleurrijk verklede mensen. Prachtige praalwagens. (Wel zuur voor de bestuurder van die dingen, want die moeten nuchter zijn, terwijl zijn vriendjes laveloos over straat paraderen). Mensen die helemaal blij zichzelf voor gek zetten. Ik kan daar om meerdere redenen heel vrolijk van worden.
Ieder zijn meug. En ik gun het iedereen van harte. Veel noorderlingen die, ondanks hun onbegrip, toch naar het zuiden afzakken om een beetje mee te genieten. En terecht.

De oorsprong van carnaval, is gewoon een heidens midwinterfeest, en omdat het de Kerk makkelijker leek om heidense feesten een Christelijk tintje te geven, dan ze simpelweg te verbieden, ontstond het katholieke Carnaval. Iets met feesten voor het vasten. Dat feesten gaat altijd wel goed. Het vasten gebeurt niet echt meer, geloof ik.
Of je het nu wel of niet leuk vindt, feesten kost klauwen met geld. Geef in een volle kroeg eens een rondje. Doe dat nog eens, en nog eens, en aan het einde van de avond ben je 100 euro lichter. Dit los van de fysiek bijna verplichte gang langs de shoarmatent, want al dat bier maakt hongerig. Vroeger duurde het feest 3 dagen. Inmiddels 6. Wat ik er zo van meekrijg. Dan zit je toch al ruim op 600 euro. En daar hoort natuurlijk nog het verkleden bij. Nou zal dat qua prijs nog wel meevallen.

Wat me net opviel was dat er iemand begon te mekkeren over de prijs van een buskaartje. Om thuis te komen. (Juist van die persoon valt het me gruwelijk tegen, want los van carnaval had ik altijd het idee dat het om een hele aardige gozer ging). Dat kaartje kostte wel 5 (VIJF!!!!!) hele euro's. Om veilig thuis te komen. En daar struikelde deze jongeman over. Of het busbedrijf maar failliet wilde gaan.
Wacht ff. Je geeft gedurende carnaval klauwen met geld uit aan drank en parafernalia, maar 5 (VIJF!!!!) euro voor een veilige rit naar huis, is iets om over te vallen? Dat vind ik eerlijk gezegd schandalig. Dat mensen na een avond veel stappen en geld uitgeven, daarover gaan zeiken. Die bus moet schoongemaakt worden. De carnavalskots moet eruit. Die chauffeur moet betaalt worden, en die zou ook liever carnaval vieren, dus terecht dat hij meer krijgt betaalt. (Zeker als hij moet luisteren naar het gekanker over de prijs). De brandstof, de afschrijving van de bus, andere ellende dan kots moet eruit, en schades moeten betaalt worden. Hoezo is 5 euro teveel.... Ga je schamen, of lopen. Maar val anderen niet lastig met gezeik om niks.

Nogmaals: ik snap niet veel van carnaval, en dat zal zo blijven. Iedereen zijn feestje en ik gun het anderen van harte. Maar als zoiets het einde is van een avondje carnaval, dan geloof ik nooit dat de carnavalvierders het zelf allemaal wel zo goed snappen...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Stoelen, mieren, oorlog en gekwek

Onze nieuwe stoelen zijn gearriveerd. Dat is een paar weken eerder dan de beloofde leveringsdatum, en daar kunnen heel wat grotere bedrijven...