maandag 10 december 2012

Over electronica en rijden.

Mijn kennis omtrent computers gaat zover als dat de techniek het doet. Doet de techniek het niet, weet ik het ook niet meer.
Een paar dagen geleden moest ik een formulier uitprinten. Nu hadden Ilse en ik hetzelfde merk printer, dus ik dacht dat dat een typisch gevalletje van plug 'N play was.
Maar nee. Toen ik vol verwachting op het knopje 'print' klikte, gebeurde er schokkend weinig. Er klonk wat vermoeid gereutel, en er verscheen een venster in beeld met een onleesbare tekst. Waaruit bleek dat de drivers niet geinstalleerd waren. Op dat soort momenten raak ik het spoor volledig bijster, en wil ik gewoon duizend keer op 'print' klikken, in de hoop dat hij het na 1000 keer gewoon doorheeft.
Maar dan blijkt maar weer hoe prettig het is om een vrouw in huis te hebben, die dit soort dingen wel snapt, en ook snapt dat ze mij dan achter de computer vandaan moet trekken. En haar lukt het met de diverse muisklikken gewoon om die printer aan de praat te krijgen.
Dit komt waarschijnlijk voor een groot deel door mijn wat wazige gebrek aan geduld. Toen geduld werd uitgedeeld, stond ik waarschijnlijk in de rij bij het uitdeelpunt voor eetlust. Want daar heb ik veel meer van. Begrijp me niet verkeerd, ik heb heel veel geduld als het aankomt op een leerling die iets echt niet snapt. Dan heb ik het geduld van een engeltje.
Maar als het op techniek aankomt, waar je bij aanschaf vele zuurverdiende Euro's aan kwijt bent, dan vind ik dat ik mag eisen dat het werkt. Hoe dan ook. En als het dat niet doet, dan kan ik 100 oorzaken aanwijzen, die allemaal niet met mijn gebrekkige geduldigheid te maken hebben. En die kloppen dan meestal ook.
En dus word ik vaak teruggefloten. Dan doet Ilse dat. Om te voorkomen dat haar printer door het raam zeilt. Zeker nu het zo koud is, is er haar veel aan gelegen dat de ramen heel blijven. In elk geval gedurende de winter.

De BMW.
Liet ik een ettelijk aantal maanden geleden mijn linker koplamp vervangen (ja, ook bij BMW schijnen die dingen stuk te kunnen) hadden ze hem wat te hoog afgesteld. Waardoor het voor de onschuldige tegenligger vaak leek alsof ik met groot licht reed. Natuurlijk is dit niet zo, want alleen het linker licht scheen wat hoger dan normaal, maar goed vele seinen waren mijn deel. Soms waren er mensen die mij inhaalden, en uit pure onwetendheid maar hun mistlamp aanzetten.
Eergisteren reed ik na een concert naar huis, en halverwege de rit, vond een meneer in een busje het nodig om achter mij te gaan seinen. Hinderlijk, aangezien ik geen flauw benul had over de achterliggende reden voor dit hysterische geknipper. Maar goed. Thuis aangekomen, toch maar even kijken wat er dan zo vreselijk mis was met de kont van mijn auto. En jawel: mijn linker achterlicht was zo dood als een pier. Het remmen en knipperen en zelfs de mistlamp waren springlevend, maar het achterlicht was kapot.
Beide bovenstaande zaken, zijn dingen waaraan ik mij danig kan ergeren als het om andere weggebruikers gaat. Ik snap niet dat mensen hun verlichting niet controleren. En nu was ik dus zelf in overtreding. (Naar mijn inzichten dus, niet eens echt wettelijk).
Vandaag toch maar naar de KwikFit, want ten slotte hebben ze daar mijn koplamp zo belachelijk hoog gerepareerd. Uiteraard zonder enige vorm van smoezen of weerwoord werd ik door deze kerels weer vlot op weg geholpen. Alle verlichting werkt nu weer zoals het moet. Hulde aan deze knullen in Tiel.
Daarover gesproken: ik hoorde iemand op de radio foeteren over dat 'slome wijf die maar 80 reed op de snelweg'. Ze moet maar winterbanden kopen!!!
Juist. Het is winter, er ligt sneeuw op de weg, er valt sneeuw, er valt ijzel, er liggen sneeuw en ijsresten op de weg.
Grofweg 11 maanden geleden overkwam ons dit ook. Dus 11 maanden lang hebben we min of meer normale weersomstandigheden gehad. Dan vind ik het niet gek, dat als er nu weer koude derrie uit de lucht valt, mensen voorzichtig rijden.
Ik vind dat mensen met ESP ESR ABS ASC EBS  TC en Winterbanden meestal totaal van de pot gerukt zijn. Met hoge snelheden ploegen ze zich langs de mensen die het, gezien de weersomstandigheden rustig aandoen. En deze lui realiseren zich totaal niet dat wat ze hebben, niet meer dan een schijnveiligheid is. Want als de meerderheid van de mensen het niet aandurft om over de 80 heen te gaan, kun je als enige wel harder rijden, maar die zogenaamde veiligheid helpt je dan heus niet. Die helpt niet bij onverantwoord rijgedrag. Het hebben van al die opties, ontslaat je niet van de verplichting om je aan te passen aan het weer en het verkeer. Ik heb van al die opties geloof ik alleen anti-slip-controle. En natuurlijk all season banden, waarmee ik tot op heden nog geen slip over de sneeuw heb gemaakt. Prima dus. En ik heb ook geen enkele behoefte om mijn asc uit te proberen. Dus rij ik rustig. Hou ik veel afstand, en pas mijn snelheid aan.
Want ondanks dat mijn BMW niet mooi is (met dank aan de zielige ettertjes die er nog wat krassen extra op maakten) ben ik toch zeer gehecht aan het vervoermiddel. En dat al die lui in hun leasebakken dat niet zijn, is eerlijk gezegd niet iets waar ik hinder van hoef te ondervinden.

Dus namens mij (en ik hoop namens alle redelijke mensen): die man of vrouw die voor het eerst in 11 maanden weer in de sneeuwshit reed: lekker rustig aan rijden, en jezelf niet laten opfokken door gestoorde idioten die per se sneller willen!!!!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Stoelen, mieren, oorlog en gekwek

Onze nieuwe stoelen zijn gearriveerd. Dat is een paar weken eerder dan de beloofde leveringsdatum, en daar kunnen heel wat grotere bedrijven...