dinsdag 2 april 2013

Een lachwekkende factuur

In mijn woede over het falen van de klantenservice van grote bedrijven, is T-Mobile tot nu toe altijd gespaard gebleven.
Vele bedrijven hebben van mij middels deze weg een veeg uit de pan gekregen, omdat ze hun klanten-gebrek-aan-service maar niet op service niveau weten te krijgen.
Het zal vorig jaar zijn geweest dat ik een briefje kreeg van T-mobile over de boete die ik krijg, elke maand, voor het ontvangen van een papieren factuur. Die is er gewoon langs geglipt.
Ik moest zo rond die tijd ook de administratie van 2 huishoudens runnen, dus de kans is groot dat ik de brief zag, als reclame beoordeelde, en zonder meer wegflikkerde. Paperassen had ik al meer aan mijn hoofd dan goed voor me was.
Zelfs de erop volgende facturen bekeek ik die tijd niet bijster goed. Ik betaalde ze, en voor meer was domweg geen energie, en geen tijd.
Tot ik op een gegeven moment inderdaad wél ging kijken, en tot mijn stomme verbazing dus inderdaad een bedrag van 2,10 euro kwijt was voor een papieren factuur.
Een vel papier kost bij de Makro 0,0072 cent. De drukinkt zal iets duurder zijn voor een factuur, een envelopje kost bij de makro ook zoiets, en het verzenden kost 50 cent bij de tnt.
Dikke winst voor T-Mobile dus. Uiteraard is het mijn stomme fout dat ik niet meteen bij deze contractbreuk actie ondernam. Ik had moeten protesteren. Want mijn contract bestond eruit dat ik voor een papieren factuur niet hoefde te betalen.
Goed, ik ben geneigd om T-Mobile wel het een en ander te vergeven. Klantenservice werkt prima en sinds ik voor een appel en een ei (bijna letterlijk) een iPhone mocht meenemen, kunnen ze al helemaal niet meer stuk. En in dit contract werd wél gelijk melding gemaakt dat ik voor een papieren factuur moest betalen.

Mijn contract verlenging ging pas afgelopen maand in (lang leve het op vier maanden vooraf je contract verlengen met een nieuw toestel erbij!!!) en omdat ik koos voor een bijpassend abonnement, kreeg ik dus de eerste 6 maanden een fikse korting. Zozeer zelfs dat mijn kosten minder hoog zijn dan die van de papieren factuur. En om die bezopen realiteit moest ik lachen. Blijkbaar is het goedkoper om iemand 6 maanden lang tot wel 100% korting op van allerlei zut te geven, maar een gratis factuur op papier kan er niet af. Is er toevallig iemand van T-Mobile die meeleest? Die dit uit kan leggen, zonder in de lach te schieten? Of zonder het schaamrood op zijn kaken te krijgen?

 KPN doet dit ook (en ik kan nog steeds stomende oren krijgen als ik aan KPN denk, in combinatie met het opzeggen van abonnementen bij overlijdens).

De rabobank deed dit ook, kwam ik tot mijn grote schrik achter. Mijn schrik was groot omdat ik (een paar dagen te laat) mijn ellende voor de accountant aan het regelen was. En ik kon mijn jaaroverzicht niet vinden. Huis 20 keer doorgespit, de hond sidderend van angst onder de bank, de kat krijsend van verontwaardiging in de gordijnen, en Ilse van de kook.
Tot ik mijn T-Mobile factuur ging betalen. (Lachend, zij het als een boer met kiespijn, dat dan weer wel). Ik keek eens grondig op mijn banksite, en jawel: mijn jaaroverzicht. Ergens weggemoffeld. Met als triomfantelijke tekst: "Voor uw gemak staat uw jaaroverzicht op uw bankpagina." Nou... Het was gemakkelijker geweest, als ze dit van tevoren aangekondigd hadden. Met meteen erna een belerende opmerking:"als u per se een papieren afschrift wil, dan kunt u dit aangeven, en dit is niet gratis". Alsof de bank niet rijk genoeg is en wordt...

Maar in wezen kan dit natuurlijk niet. Want het is pure verlakkerij. Bonussen voor de topmannen komen dus uit dit soort onzin. Een papieren factuurtje voor meer dan 20 keer de kostprijs.
Maar ik ben toch klant. Service is meer dan alleen maar mooie babbels op reclamespotjes. Service is ook dat mensen gewoon een papieren factuur krijgen, tenzij ze aangeven dat ze het ook wel online willen inzien tegen een korting. In plaats van bestraft worden omdat ze het handiger vinden.
"Ja maar meneer, dat is handiger voor u, want dan heeft u alles online op uw eigen beveiligde inlogpagina".
Ja, flikker op. Mag ik bepalen of ik dat handig vind? En beveiligd? Dat staat nog te bezien, en ik geloof dat niet. Bovendien is het niet zozeer handig voor mij, het is goedkoper voor het bedrijf, maar ik zie dat niet terug. Want de prijs van een papieren factuur, komt bovenop de prijs die ik toch al voor de diensten betaal. Het is niet zo dat als ik een digitale factuur neem, de prijs van de dienst met datzelfde bedrag omlaag gaat. Zo'n feest is het nu ook weer niet.

Maar ach: over het algemeen ben ik verder dik tevreden met mijn mobiele provider. En ook de bank doet het allemaal best aardig.

Ooit zal ik er wel aan wennen. Het grote mensen leven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Stoelen, mieren, oorlog en gekwek

Onze nieuwe stoelen zijn gearriveerd. Dat is een paar weken eerder dan de beloofde leveringsdatum, en daar kunnen heel wat grotere bedrijven...