vrijdag 11 januari 2013

Beste DELA

Open brief aan de DELA,


Hallo meneer, mevrouw,

Zoals u wellicht nog weet, is 27 juni afgelopen jaar mijn moeder na een lang ziekbed overleden.
Voor ik begin met klagen, wil ik even de loftrompet steken over de manier waarop de crematie gebeurde. Dat was goed. (Hoewel ik 35 cent per boterkoekje bij de koffie toch wel aan de prijzige kant vind).
De meneer die u afvaardigde wist het allemaal helder uit te leggen, en goed te organiseren. De dames van het crematorium zelf waren allemaal even lief en aardig.

Maar. De meneer die bij ons thuis kwam zei al tegen ons dat onze moeder in haar leven veel te veel premie had betaald voor de sobere uitvaart die ze wenste. Ergo er zou premie teruggestort worden. En dit zou wel eens drie maanden kunnen duren. Dat vond hij zelf ook schandalig lang.

De praktijk bleek nog veel erger. We leven nu 12 januari en de teveel betaalde premie is eindelijk terug gestort. We kunnen de zakelijke kant eindelijk afsluiten. EIN-DE-LIJK.
Eerlijk gezegd, beste meneer of mevrouw van de DELA, vind ik deze praktijken te schokkend voor woorden. Mijn moeder heeft in haar leven nooit een cent schuld gehad, en was er zeer op gebrand om haar rekeningen op tijd te voldoen. Zo ook die van de DELA. In dit licht bezien, is deze administratieve handeling bij u natuurlijk een complete blamage. Gewoon op de knop drukken, de teveel betaalde premie terugstorten. Had met 1 dag gebeurd kunnen zijn.
Niemand heeft mij dus ook op fatsoenlijke wijze duidelijk kunnen maken welke reden achter deze bizarre en onfatsoenlijke vertraging zit. Wel kreeg ik een formulier, waarop ik moest invullen hoe en wat ik wilde qua terugbetaling. Ik heb daarbij de rente berekend en gemeld dat ik verwachtte dat het bedrag inclusief rente zou worden overgeboekt.
Daar hoorde ik niks op. Dat werd genegeerd.

Als ik als particulier mijn rekeningen te laat betaal, krijg ik een deurwaarder achter me aan. Want bedrijven klagen steen en been dat consumenten steeds later betalen. Uw bedrijf is het voorbeeld van de balk in de eigen ogen niet willen weghalen. Een half jaar na dato kan ik ook eindelijk de zakelijke boeken sluiten. Maar een deurwaarder achter u aan sturen kan ik niet. Rente heffen en boetes opleggen wegens te laat betalen kan ik niet.

Het gaat me overigens niet om de hoogte van het bedrag. Dat is peanuts. Maar wel om het principe. 

Beste DELA, ik heb een uitvaartverzekering bij u lopen. En ik ga ook maar eens een half jaar zonder opgaaf van reden wachten met het betalen van mijn verplichting.
Rente en deurwaarders ga ik gewoon negeren. En over een half jaar maak ik het verschuldigde bedrag over.

Want blijkbaar is dat hoe u meent met de zakelijke kant om te kunnen gaan.

Met groet,

Marnix Coster

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Stoelen, mieren, oorlog en gekwek

Onze nieuwe stoelen zijn gearriveerd. Dat is een paar weken eerder dan de beloofde leveringsdatum, en daar kunnen heel wat grotere bedrijven...