woensdag 18 september 2013

Het antwoord van de gemeente Tiel, en mijn antwoord daarop.

Omwille van de goede smaak, heb ik de naam van de betreffende ambtenaar eruit gelaten. Verder heb ik de brief wel 1 op 1 gekopieerd. Ik zag er verder geen persoonlijke zaken instaan.
De ambtenaar in kwestie heeft mijn brief in hoofdstukken opgedeeld, en waarschijnlijk naar eer en geweten beantwoord.

Geachte heer Coster,



Aantal flipjes
Er wordt bewust maar 1 flipje per adres gegeven, omdat het juist niet de bedoeling is dat iedereen met meerdere voertuigen op de drukste dag (zaterdag) van en naar huis gaat rijden. Dit veroorzaakt onnodige verkeersdrukte, terwijl er al heel veel verkeersdrukte is. Wij verwachten als gemeente Tiel dat mensen tijdens dit éne weekend zelf ook creatief meedenken en hun eigen maatregelen nemen, zodat zij maar met één voertuig zich verplaatsen. Hierin maakt het niet uit hoeveel parkeervergunningen er op een adres geregistreerd staan.
(u kon het Hema-strookje er trouwens gewoon afknippen, dat hadden meer mensen gedaan en dat was geen probleem).
 
Afgesloten gebied
Van te voren is duidelijk gecommuniceerd welke gebieden op welke tijden afgesloten zijn. In hoofdlijnen zijn de routes beschreven. Het is aan de inwoners zelf om specifieke informatie op te zoeken over de voor hen geldende situatie. Hiervoor is het verkeersbesluit en zijn de tekeningen op de website van de gemeente Tiel gepubliceerd. Hierin kan men per straat uitzoeken wat er aan de hand is.
 
Uw opmerkingen "dat noch de gemeente Tiel, noch de organisatie van een fruitcorso, noch een verkeersregelaar het recht heeft om mij de toegang tot mijn huis te ontzeggen" is onjuist. Als een wegbeheerder (in dit geval de gemeente Tiel) een hek met daarop een verkeersbord C1 plaatst (algehele geslotenverklaring), dan heeft elke automobilist zich hieraan te houden, bewoner of geen bewoner. Dan geldt gewoon de wegenverkeerswet. De verkeersregelaar doen hierbij gewoon hun werk. Als u door rijdt begaat u een overtreding, hier is niets goed aan te praten!
 
Parkeervergunning
Een parkeervergunning heeft niets te maken met een afgesloten weg. Het geeft u geen extra rechten, dan mensen zonder deze parkeervergunning. Als de afsluiting betekent dat u niet meer bij u in de straat kunt parkeren, dan is het inderdaad juist dat er niets anders op zit dan een stukje te lopen en de auto ergens anders neer te zetten.
 
Rechten en plichten
U heeft het over rechten en plichten. Die heeft u uiteraard. Echter, gaat het mij te ver dat u niet voor deze ene dag uw eigen rechten iets meer naar de achtergrond kan verschuiven ten behoeve van het algemene belang. Want ten behoeve van Tiel als stad worden deze evenementen georganiseerd. Hieraan beleven veel mensen wél plezier. Het hoort voor u helaas bij het 'culturele erfgoed' van de gemeente Tiel. Wij proberen alles (ook voor u als bewoner) zo goed mogelijk te regelen. Dit veroorzaakt inderdaad soms lastige situaties, maar geeft u nog niet het recht om alles wat in uw ogen impotent, amateuristisch en achtelijk is geregeld als zodanig te benoemen. Hier zal ik dan ook verder niet op ingaan. Dit geldt overigens ook voor uw suggestie mee te willen denken voor volgend jaar, gezien uw bewoordingen en instelling in dit hele verhaal.
 
 
Vriendelijke groet,
 
WERT YUIOP
Ambtenaar. 
 
 
Hieronder mijn antwoord, ik weet nog niet of ik die ga versturen, of dat ik het erbij laat.
Geachte meneer WERT YUIOP
Met belangstelling en enige verbazing heb ik uw antwoord gelezen. Maar omdat ik op een aantal punten geen antwoord heb gekregen, probeer ik te reageren op uw schrijven.
Hoofdpunt 1: het aantal Flipjes.
Het zou misschien een idee zijn, om heel Tiel af te sluiten voor verkeer behalve voor bewoners en hulpdiensten. Dan is er geen sprake van onnodige verkeersdrukte. Parkeerplekken zat buiten de stad. Creatief meedenken is leuk, maar als mensen 2 auto's hebben, is dat vaak omdat mensen die samenwonen toch op heel andere plekken werken. Anders hadden we hier uberhaupt al geen twee auto's. Het niet creatief meedenken is geen kwestie van onwil, maar van onmacht.
Hoofdpunt 2: Afgesloten gebied.
Van te voren is nauwelijks duidelijk gecommuniceerd welke gebieden afgesloten zijn. En het verschil met vorig jaar en dit jaar is dat ik vorig jaar wél thuis kon komen en dit jaar eigenlijk niet.
En dat is wat mij slecht beviel. En daarin sta ik niet alleen, maar daar kom ik straks nog op terug. Waarom kon het vorig jaar wel, en dit jaar niet?
Dat ik inderdaad in overtreding was, klopt. En mocht het zover komen: als ik een bekeuring ervoor krijg, zal ik die gewoon betalen. Maar eerlijk gezegd: de centrum bewoners worden op deze manier wel hard geraakt. Desondanks wil ik best het algemeen belang dienen. Kom ik ook straks op terug.
Hoofdpunt 3: Parkeervergunning. Goed om te weten dat het me geen extra rechten geeft. Graag zou ik dan van u vernemen in hoeverre ik dan volgend jaar een boete kan verwachten als ik gedwongen word elders te parkeren, waar mijn vergunning niet geldig is? Want wederom: voor het algemeen belang wil ik best wat over hebben, maar als me dat op een parkeerboete komt te staan, ga ik toch mijn hoefjes schrap zetten.
Hoofdpunt 4 Rechten en Plichten.
Ik ben meer dan bereid om mijn eigen situatie naar de achtergrond te verschuiven voor het algemeen belang. Maar om dit te benoemen, vind ik eerlijk gezegd behoorlijk kinderachtig. Ik gaf aan dat ik regelmatig in het weekend werk. Dat is ook voor het algemeen belang. Want iemand die werkt betaalt belasting. Laten we het s.v.p. niet op die toer gooien. Dat lijkt me niet nodig.
Uiteraard beleven er veel mensen plezier aan deze evenementen, ik ben geen dwaas. Maar de mensen die ik sprak in het centrum, laten een ander geluid horen. En het lijkt me toch best een goed ding om daar ook naar te luisteren. Los daarvan: de woorden "achterlijk" en "impotent" heb ik niet gebruikt. Laten we elkaar geen woorden in de mond leggen, ook dat staat niet zo netjes.
Over het algemeen ben ik zeer begaan met culturele erfgoederen.(Ik ben niet alleen part-time beroepschauffeur, ik ben ook part-time beroepsmusicus, zeg maar bi-professioneel) En vind oprecht dat deze evenementen ook volgend jaar zeer zeker weer plaats moeten vinden. Maar zo onredelijk is het toch niet als ik vraag om wat meer rekening te houden met de bewoners van het centrum gebied?
Ronduit schokkend vind ik het te lezen dat u iemand die oprecht wil meedenken over verbeteringen voor iedereen, af te serveren onder het motto: "hij klaagt, dus heeft geen instelling". Dat lijkt me helemaal geen goede manier van omgaan met mensen die wellicht iets onprettigs voor zichzelf kunnen en willen ombuigen naar iets goeds in het door u zo gelauwerde algemeen belang.
Ik hoop dat u dit laatste als een ironisch grapje bedoelde, zoals ook een aantal van mijn bewoordingen toch erg ironisch waren.
In afwachting van uw reactie, verblijf ik nogmaals met hoogachting,

Marnix Coster

PS: U mag als aanhef heus Marnix gebruiken ;)
PS2: wellicht is het een beter idee om een keer samen te gaan lunchen (of koffie te drinken) en dit verder te bespreken. Elkaar recht in de ogen kijken werkt vaak beter, en bepaalde uitspraken kunnen dan beter ingeschat worden. Zomaar een ideetje :)
 
 
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bijzondere mensen, een observatie.

 Reizigers. Passagiers. Ze zijn er in alle soorten en maten. Het kleine kereltje van een jaar of 9, die de trap af kwam, zeulend met de veel...